Obarmhärtigt

Idag vill jag lägga in en veklagan över tidiga mornar. Idag är jag i Göteborg för andra dagen i rad. Båda dagarna har avresan varit med vad vi kallar tidiga tåget, vilket beyder uppstigning kl 6. Hemresan ikväll kommer inte vara avslutad förrens 22. Idag började dagen till och med ännu tidigare, kl 5, pga ont i magen!

Tågeresan är som ett mellanrum. Jag vet inte annars hur jag ska beskriva den. Antingen går det onaturligt bra att jobba, eller också blir det fullkomligt vakuum där det går att sitta och stirra framför sig i 1,5 timme. Ofta när jag kliver av tåget får jag gråten i halsen. Jag vet inte riktigt varför, och det finns oftast ingen tid att fundera över det heller, för det är då mellanrummet är slut och det gäller att kasta sig på en spårvagn för att hinna itid.

image45image46

Idag hade vi sällskap. Maken jobbade och vi hade med oss en termos med kaffe. Förmiddagskaffet blir dessa dagar 8:30, i höjd med Floda. Jag jobbade i alla fall lite. Jag läste en av kollegornas text om gymnasielärare bedömning av skolungdomars ensemblespel.

---

Kusin K undrade vad jag lärde mig på FN-dagen...jag kan inte annat än svara med en fråga; vad betyder lärande? Perspektivet avgör vad som blir synligt. Lärande som att bli del i och kunna agera i en praxisgemenskap, lärande som urskiljning av delar ur en helhet, lärande som en generalisering, lärande som en kontextbunden och kollektiv konstruktion, lärande som ett kvalitativt nytt sätt att se sin omvärld....vilket var det du menade??

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer
Postat av: Kusin K

Jag undrade alltså vad du kunde urskilja, utifrån det teoretiska perspektiv du jobbar med!

2007-10-25 @ 10:34:58
Postat av: doktorand

Ja, i så fall blir det väl att det upplevda (mitt) och intentionella (lärarnas planerade) lärandeobjekt (mål för undervisningen) inte stämde överens!

:-)

2007-10-25 @ 12:24:58
URL: http://doktorand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0