senast nytt från konferansen
En reflektion från det psykologiska fältet: Här kanske personlighet och identitet av tradition har varit dominerande, men inte längre. Modet inom psykologin idag är nämligen INLÄRNINGSpsykologi. Och i terpin är psykologen också pedagog som ska lära patienten hur (fel)inlärning av beteende (inklusive tankar och känslor)går till, samt lära ut färdigheter eller andra verktyg för att kunna hantera sina svårigheter. Är det detta som kallas tvärvetenskapligt?
Jag tycker "identitetsteorin låter mer som en utveckling av det gamla "sätta eleven i centrum" och "individualisera". Detta, enligt mig, leder till mer uppfostran än kunskapsutbyte. Jag tror mer på variationsteorin. Kör hårt på den!!!
Måste man inte se identitetsfixeringen mot bakgrund av att man anser att människan är handlande, allt vi är syns och genomsyrar det vi gör. Vi ÄR det vi GÖR. Identiteten blir våra handlingar och våra handlingar är vår identitet. Eller? Då går det ju inte att skilja identitet från det vi gör, t ex när vi lär oss nåt. Eller...?