2 pajer på en gång

image2

Paj - visst är det gott och så - det verkar så enkelt när man serverar det - men fy vad jobbigt det är att göra. Det är så många moment. Dock är paj helt överlägset de mornar när man vaknar och inser att man glömt fixa matlåda. Man bara tar ut pajen ur frysen, hugger en rå morot ur kylen, och sedan sitter man där och njuter i lunchrummet.

Jag har två trick här:
1) gör pajskalet magrare
2) få ut mer av varje pajbak.

Obs. Detta recept kräver 2 formar som man oftast gör kladdkaka i, alltså sådana med löstagbar kant. Inte ovanligt att man har 2 om man bor ihop med någon. Annars, kanske går det att låna av grannen?

Pajdegen:
  • 4 dl mjöl (man kan ta lite grovt och lite vanligt vete, sist tog jag 100% dinkelmjöl)
  • 2 tsk makpulver
  • 50 gram smör (otroligt lite om man jämför med andra recept)
Detta ska blandas för sig, tillsätt sedan snabbt mjölk, använd gärna degkrokar på elvispen.

  • 1,5 dl mjölk
(Jag har testat andra magra pajdegsrecept, men de innehåller kesella, och hur ofta råkar man ha kesella hemma? och om man köper hem det kommer man oftast inte på något att ha det som blir över till).

Se till att det blir en fin degklump. Pudra på lite extra mjöl om det behövs. Dela klumpen i 2 delar. Kavla (ja, jag använder kavel - det känns mycket fräschare än att klämma ut degen) ut till 2 plattor, lite större än pajformarnas botten. Täck pajformarnas botten - men OBS - smörj pajformen först.

Sedan dags för fyllningen.

Sist tog jag i paj nummer 1
  • fryst broccoli som jag kokade upp först
  • skulle varit skinka, men jag tog en burk majs
  • riven cheddar (lyx, går förstås med annan ost)
och paj nummer 2

  • tinad, urkramad spenat
  • oliver
  • fetaost
  • soltorkade tomater


Stommen är äggstanningen som fördelas över de två pajerna. Salt och peppar också? Om inte pajfyllningen är väldigt salt (typ feta, oliver, saltat kött...)

  • 4 ägg
  • 4 dl möjlk
Grädda båda på en gång (!) i ca 45 minuter. Man behöver inte förgrädda pajskalet! Men, se upp att formarna inte läcker. Då blir det jobbigt att städa ugnen. Sånt har hänt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0