Undrar du också hur man tillagar en stek?

Märkligt nog hör man nästan aldrig talas om denna klassiska maträtt i coola recept- och matlagningssammanhang. Det låter nästan lite töntigt när man säger 'söndagsstek'. Hur som helst. Jag tycker det är helt grymt gott. Speciellt med klyftpotatis / ugnsrostade grönsaker, och som här, med tsatsiki.

image5

Det man ska kolla efter är t.ex. skinkstek. Ännu godare är egentligen karré. Vi brukar också köpa en påse färdig marinad för enkelhetens skull. Och en så kallad stekpåse. I med köttet (eller svulsten som vi lite osmakligt brukar kalla det :-)) och marinaden i påsen och låt ligga, t.ex. över natten.

Det går bra att steka i marinaden, men egentligen ska man väl hälla av den. MEd risk för att det blir lite kladdigt. Lägg på ett fat (i påsen) i ugnen och en stektermometer på. 175 grader. bortåt 2 timmar, eller tills termometern visar 75 grader. Ut ur ugnen. Låt svalna lite. Skär upp. Frys in skivorna i foliepapper. Plocka fram helg efter helg och gör goda tillbehör. Billigt!

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Ulrika S

Åh va roligt att du startat en matblogg! När jag läser om söndagssteken inser jag snabbt att det va det jag gjorde när jag va fattig student! Kare i bit är ju superbilligt och supergott. Din vitkålssallad ska jag testa snarast, kanske redan imorron!.
Kramar

2008-04-01 @ 16:19:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0