När du känner för något riktigt svårt! Helenabakelser.

image37
image39
Jo, ibland vill man ha en riktig utmaning - känner ni igen er?
Då kan man slå upp BAKELSER i Sju sorters kakor. Då har man att göra om jag säger så...

De här läckra bakelserna går till på följande sätt:

Deg, som bör stå kallt en stund innan man kavlar, trycker, kladdar ut den i formar, som egentligen ska vara riktiga bakelseformar, men jag tog bullformar och satte dem i en muffinsplåt, samt några som jag satte i en vanlig sockerkaksform:
  • 2,5 dl mjöl
  • 100 g smör
  • 0,5 dl socker
  • 1 äggula
Fyllning bestående av
  • 100 gram malda nötter (jag finhackade i min underbara lilla mixer)
  • 3 dl florsocker, blanda ihop, och sedan ihop med
  • 2 äggvitor
Det jobbiga var att få ut degen. Det fastnade och hade sig, trots den fenomenala kaveln av teflon.
Jag missade också att spara deg till de där fina kryssen som ska vara uppe på. Det blev en enkel rand bara. Inte så noga. Jag gjorde 16 stycken.

175 grader, 20 minuter

Söta och goda!


Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0