Anmärkningsvärt god kyckling

image53
För ett tag sedan skrev jag om att tillaga hel kyckling istället för att köpa de svindyra, men smidiga filéerna. Förresten, har ni tänkt på att de är uppblåsta till dubbel storlek av någon slags vätska (blä), tacka vet jag en hel! Men det är svettigt att stycka kycklingen, det ska erkännas. Det kräver verkligen en vass kniv, och så hygien á la labratorium. Jag kokar upp vatten och häller över skärbräden och redskapen!

Men, hur som helst, efter det hårda arbetet med att få isär kycklingen (som måste tas ut ett dygn i förväg om den är fryst) så följer här ett enkelt och exlusivt recept. Fritt efter boken Timjan, kärlek och oliver.

  • Olivolja i ugnsfast form
  • Kycklingdelarna
  • En skivad paprika
  • Smålökar (dyra! jag drygade ut med klyftor av vanlig lök)
  • Tjocka skivor av citron
  • Oliver
  • Flera vitlöksklyftor skurna i bitar
  • Massa timjankvistar
  • Salt och peppar
  • 1 dl vatten + 2 dl vitt vin (jag tog matlagningsvin - se bilden)
225 grader i 45 minuter.
Jag tog bulgur till, passade bra!

Knock-out vad gott det blev! Verkligen ett tips!



Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0