Ingen estetisk verksamhet på gymnasiet

I väntan på att någon ringer upp mig och vill ha med mig i en expertpanel i tv som diskuterar (förslaget till) gymnasiereformen, skriver jag här ett inlägg på min alldeles egen blogg. ;-)

Hon som har gjort utredningen heter Anita Ferm och är civilingengör/lärare. (Hm, vad lustigt att det inte blev en med konstnärs- eller journalistbakgrund som gjorde utredningen...*ironisk*)

Hon anser att begreppet kärnämne ska utgå och ersättas med gymnasiegemensamma ämnen, alltså dessa ämnen ska läsas av samtliga elever:

  • svenska/svenska som andraspråk
  • engelska
  • matematik
  • historia
  • religionskunskap
  • samhällskunskap
  • naturkunskap
  • idrott och hälsa
Alltså, bort ska idrott och hälsa, estetisk verksamhet och in ska historia. Vart tar idrott och det estetiska vägen? Jo, det ska finnas med som något alla ska kunna välja. Idag är valmöjligheten 300 poäng, nu ska den bli 200.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min kommentar, i egenskap av fd. gymnasielärare som undervisat på nästan alla gymnasiets program i just estetisk verksamhet (på 3 olika skolor) och som nu varande doktorand i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, är följande.

Jag är inte förvånad över att estetisk verksamhet försvinner. Jag tror det är den ytterska konsekvensen av den diskurs som har varit rådande i grundskola/förskola bland skolledare och lärare. Säkert även bland elever. Den estetiska verksamheter brukar betraktas som (och detta har forskats fram, det är inte bara min uppfattning)
- roligt
- en paus från 'allt det andra'

- ett andningshål
- något man kan vara bra i om man är dålig i allt annat (kompensation)
- något man blir social och trevlig av
- något man behöver för att kunna uttrycka sig (om man inte kan typ skriva)
- något man eventuellt kan bli intelligent av (mozarteffekten - numera sågad i forskarsamhället)

sammanfattningsvis; oftast ett medel för att uppnå något 'annat'. Det estetiska är ett sätt att lära sig, inte något man kan...diffust uttryckt.

Om man betraktar det estetiska på något av ovanstående vis blir det tämligen meningslöst i längden. Som kanske gymnasieutredaren funnit. Roligt kan man ha på Liseberg eller Gröna lund, paus kan man ha hemma, social och trevlig kan man väl också bli på annat sätt, och bästa sättet att bli bra i matte är säkert att träna sig i just matte. Varför blanda in något annat?

MEN - MEN - MEN - MEN - MEN - MEN

Det estetiska bär på kunskap och förmågor I SIG, det finns något mer än medlet att lära sig matte eller franska, slappna av eller bli glad.

För det första, den estetiska kunskapen - sinneskunskapen - går inte att ta förgiven.
Ett barn kanske startar sin 'karriär som seende' genom att se 'gult' och 'blått'. Det tränade ögat kan däremot upptäcka sandgult, senapsgult, brandgult, smutsgult, mörkgult, brungult, postgult osv osv.
På samma sätt med musik. Först kanske någon hör 'nu är det musik' till skillnad från 'nu är det tyst'. Med hjälp av fler och förfinade redskap, i form av distinktioner och begrepp, kan lyssningsupplevelsen utvecklas till att innehålla dur, moll, starkt, svagt, klassiskt, pop, C-dur, A-moll, 6/8-delstakt, bluestolva, ABA-form osv osv osv. Dessa redskap tar sig lyssnaren fram med, även som musiker. 'Nu låter det rent, vi sjunger samma ton, nu är det falskt, jag låter lite låg, jag får intonera högre...'.

Ok. Där har vi något om den estetiska kunskapen, eller förmågan att se och höra. Jag tror det var ett misstag från början att kalla ämnet så som det heter idag; estetisk verksamhet. Ungefär som det gick ut på att 'bara göra' något, lite vad som helst. Inte för att det inte handlar om att göra saker. Jag undersöker ju just nu lyssning i min forskning, och hur man kan lära sig det. Det är svårt att komma åt lyssningen utan någon representationsform. Vi har provat att låta barnen spela till musiken, dansa, eller måla, och sedan tala med dem om vad de hör. Visst är det en verksamhet. Men inte en verksamhet befriad från tankar eller mål!

Jag har väldigt svårt att komma på någon människa som inte skulle vara behjälpt av att utveckla sin syn och sin hörsel. Förutom allt annat som kursen rymmer...målen är idag att eleven ska
  • kunna uttrycka tankar eller idéer med något estetiskt uttrycksmedel
  • kunna reflektera över och diskutera sitt eget skapande
  • ha kunskap om olika konstnärliga uttryck och företeelser
  • kunna se anknytningen mellan estetisk verksamhet och den egna studieinriktningen.
Usch, jag vill inte leva i det samhälle där människor inte utbildas i detta.


Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: syrran

Hej doktoranden + alla doktorandbloggläsare! Även vi trogna läsare har förstås saknat bloggen och är nu fulla av kommentarer på nya och gamla inlägg.
Här en kommentar på vad ungdomar idag vill bli, en kommentar till den lista där du la ut för någon vecka sedan. Intressant nog listade du yrket ciruksartist. När en person i min närhet deklarerade att han skulle bli ciruksartist var min reaktion - nej, men sluta - cirkusartist är ingenting man blir. Men i mitt stilla sinne tänkte jag att just därför kommer väl den envetna ungen att lyckas och - voilà - kolla länken:
http://www.youtube.com/watch?v=YHF7dkZl3Xc

2008-04-01 @ 19:08:55
Postat av: syrran

PS
Och snart kan man själv titulera sig poet. Se där. Framför de estetiska ämnena!

2008-04-01 @ 19:10:28
Postat av: Petra

aha...det var här man skulle posta sin kommentar...nåväl..den hamnar nu på två ställen!
mvh Petra

Hej...vill bara säga att jag kom in på din blogg via gymnasiereformen och estetiska ämnen...helt ovetandes om detta tills nyss blev jag förstås mkt upprörd då jag också undervisar i bild/drama. Inte för egen del, jag tror att det finns så många därute som vill ha våra tjänster...men för att barnen, ja alla behöver detta så innerligt väl!!! Jfr oxå m barnen på en waldorfskola som tar för sig o möter livet så självklart då de ägnat så mkt tid åt skapande...(såg en väinnas barn spela en hel Shakespeare i fredags och de hade allt inom sig...)

Skriv gärna tillbax, vill veta lite mer om vad du skriver o forskar om!!
mvh Petra

2008-05-15 @ 22:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0