Right from reality

Såhär sitter jag och kämpar... dra någon smart slutsats om det här den som kan! :-)

 

149    I:       Den här låten. Vad tror du det här är för takt? (Studentsången.)

150    B:      Eh, det vet jag inte, för det finns inga trummor.

151    I:       Nej, men om du är trumman då!?

152    B:      (Spelar löst på trumman, följer sångens rytm?)

153    I:       Prova att gör två eller tre till den här då.

154    B:      (Klappar pulsen i 7 slag, paus ett slag, sedan 7 slag med nästa hand, alltså, en fras i taget.) Jag tror det var sjutakt.

155    I:       Sjutakt, ok. Du, titta, jag ska prova att (tar trumman), så ska vi se vilken du tycker är bäst. Vi säger att jag är trummis till den här kören nu, så kör jag, växlar jag mellan två och tre, och så får du se, ah, vilket tycker du passar bäst, två eller tre? (Startar musiken.) Först prövar jag med tre

156    B:      Ok.

157    I:       (Spelar pulsen men betonar vart tredje slag.) Nu provar jag med två (tar musiken från början, klappar pulsen med betoning på ettorna i tvåtakten.)

158    B:      (Nästan direkt) jag tyckte trean var bäst.

159    I:       Jag provar den igen då (byter tillbaka). Jag tar tvåan (byter tillbaka igen.)

160    B:      Jag tyckte ändå trean var bäst.

161    I:       Trean. Ja, ok. Vad tog du det på? Varför tyckte du den passade bäst?

162    B:      För den var lite bättre, längre och så, för de sjunger lite länge, aa-ahhh (sjunger på en ton) något sånt där.

163    I:       Ok.

164    B:      Innan de stannar lite grann (osäkert vad hon säger?).

165    I:       Ja. Du, eh, B, det var jättespännande att få intervjua dig om takt. Tack så jättemycket.

166    B:      Tack så mycket själv. Hej då.


Kommentarer
Postat av: Ulrika S

Alltså jag är ju tondöv och taktlös ;-) så jag vet inte vad studentsången har för takt. Hade eleven rätt? Det verkar ju va kvantitet personen går på, alltså utdragna toner i sången (jag vet inte vad ni kallar det inom musiken, i språkvetenska är det kvantitet, typ aaaaahh som B sa ;-))



Det låter väldigt spännande i alla fall och jag är helt säker på att din forskning är helt lysande.

2008-06-25 @ 15:41:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0