Hej blogg

Idag har det varit lite som en gång, Kusin K - du var med, när jag skulle köra bil i Göteborg, och alla enkelriktningspilar plötsligt pekade rakt emot mig. Tokigt det blir ibland... :-)

Pil #1 vi har fått tillbaka vår första arikel, den som var menad att ingå i min avhandling, den första av 3, skriven förra året i ett aningslöst och okritiskt tillstånd. Det tog dryga halvåret att ens få responsen från tidskriften som vi skickat in den till. Och hur var den? SVIDANDE. Det var fel på allt från början till slut. Hoppsan.

Pil #2 just som jag börjar känna att jag kommit igång med språkkursen jag går på, kommer det till min kännedom att jag anmält mig, påbörjat, och börjat känna mig riktigt hemma på FEL språkkurs. INTE den som ingår i vår forskarskola. Hur lyckas jag??? Så entusiastisk är jag inte för kurser, att jag gärna läser 5 p. extra 'vid sedan av'. Nej tack. Nu blir utmaningen att argumentera för att den här språkkursen är lika bra och helt jämförbar, och att jag därför ska få tillgodoräkna mig den.

Det var faktiskt riktigt kul på den där kursen idag. Jag fattar ungefär vart 3:e ord som läraren säger. Hon ger någon instruktion, t.ex. hitta en kombination av passiv och pussiv form (eller vad det heter), och alla tittar ner i sina artiklar. Jag frågar 'är det här ett exempel på typ A.C.?', 'nej' säger fröken, 'det där är vanlig imperfekt'. 'Öh, jaha??' tänker jag. 

Vi sitter i en riktigt skolaktig skolsal och i min diskussionsgrupp är vi en hebré, en argentinare, en norska och så jag. Alla forskar vi i obegripliga ämnen och alla är vi mer eller mindre kassa på engelska. Men det är något trevligt i stämningen. Det är en sån skön känsla att 'gå i skola' utan att känna sig som en idiot, som jag märker nu i efterhand att jag gjort många gånger, på gymnasiet. Lära sig är kul! Märkvärdigare än så är det inte.

Kommentarer
Postat av: syrran

Rätt kvinna på fel kurs?
Spännande hur du ska reda ut det.
Lycka till!

2008-03-04 @ 22:17:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0